Mannerheim-ristin ritarit
Majuri, toimitusjohtaja, konsuli.
Syntyi 23.1.1911 Kymissä, kuoli 7.7.1990 Lahdessa, haudattu Lahteen Levon hautausmaalle.
Ritari 106, 8.3.1943, kapteeni, lentueenpäällikkö 2./LeLv 6.
Vanhemmat vakuutustarkastaja Arthur Ek ja Elsa Lundequist. Puoliso Tuli Tyyni Orvokki Puupponen k 2000. Lapset Britta Margaretha (1938) Soba kotirouva Kalifornia Yhdysvallat, Elsa Christina (1942) Hämäläinen lentokenttävirkailija Lontoo Englanti.
8/8 Lovisa gymnasium 1931, varusmies UR 1931–33, RUK reserviupseerikurssi 22 6.6.1932 asti, IlmK reserviupseerikurssi 2 1932–33, KadK kadettikurssi 17 1933–35, ilmavoimien ohjaaja- ja tähystäjätutkinto 1935, sotilasradiosähköttäjätutkinto 1936, VP viestiupseerikurssi I ja II jakso 1936, upseerien ilmatorjuntakurssi 1936, upseerien hiihtokurssi Suomen Urheiluopistossa Vierumäellä 1938, merivoimien taktillinen kurssi 1941.
Nuorempi upseeri, ilmatorjunta-, viesti- ja sääupseeri LAs 2 1935–38, adjutantti LLv 44 1938–39, lentueenpäällikkö ErLLv 1940–41, Suomen ilmailu- ja meriasiamies Tukholma 1944–48, Suomen sotilasasiamies Lontoo 1948–51, evp 9.10.1951. Kuului Loviisan suojeluskuntaan 1930–31.
Suomen edustaja kansainvälisessä liikennejärjestössä Lontoossa 1948.
Talvisota: lentueenpäällikkö LLv 44 1939–40, Karjalan kannas. Jatkosota: lentueenpäällikkö ErLLv ja ErLeLv 1941–42, yhteysupseeri Saksan Luftflotte 1 1942–43, lentueenpäällikkö LeLv 6 1943, toimistoupseeri IlmavE 1943–44 ja PMulkomaaosasto 1944, Suomenlahti, Saaristomeri, Helsinki.
Suomen Paperitehtaiden Yhdistyksen palveluksessa 1951–52, konsuli ja kaupallinen sihteeri Suomen lähetystö Jakarta 1953–57, johtaja Finnish Travel Information Centre Lontoo 1957–64, toimitusjohtaja Finlandia Travel Agency Lontoo 1964–66, toimitusjohtaja Fabrica de Alfombras de Gran Canaria Las Palmas 1965–80, toimitusjohtaja Art Framing by Serge Deerfield Beach Florida 1980–83.
Ilmavoimien Kadettipiirin piiritoimikunnan jäsen 1936, Immolan Kadettipiirin varapuheenjohtaja 1939, Association of National Offices Representatives Lontoo puheenjohtaja 1960–64, Pilvenveikkojen jäsen, Lahden Ikikaaderien jäsen, Lahden Kadettipiirin jäsen 1984–90, Upseeriliiton jäsen, Lahden Rintamamiesten Asuntoyhdistyksen jäsen 1984–90, Lahden Sotaveteraanipiirin kunniasotaveteraani 1986, Lahden Sotaveteraanipiirin kunnia- ja perinnetoimikunnan jäsen 1990. Mannerheim-ristin ritarien säätiön valtuuskunnan varajäsen 1984–86 ja jäsen 1986–90.
Reservivänrikki 28.9.1933, vänrikki 16.5.1935, luutnantti 16.5.1937, kapteeni 11.2.1941, majuri 6.7.1944.
MR 2, VR 3 tlk, VR 3 mk, VR 4 mk, Ts mm, Js mm, SaksRR 1 ja RR 2, RuotsMR 2.
”Ylipäällikkö on pvm:llä 8.3.43 nimittänyt Vapaudenristin 2. luokan Mannerheim-ristin ritariksi kapteeni Rolf Birger Ek’in.
Kapteeni Ek on koko sodan ajan toiminut erittäin menestyksellisesti pommituslentueen päällikkönä. Kaikissa taistelutoiminnoissa on hän osoittanut esimerkillistä harkintaa, taitoa ja rohkeutta, ollen siten velvoittavana esimerkkinä alaisilleen. Kapteeni Ek’in pommituksilla viholliselle tuottamat miehistö- ja materiaalitappiot ovat sangen huomattavat ja omalle sodankäynnillemme suurimerkityksellisiä. Tähän mennessä on hän muun muassa osallistunut neljän sukellusveneen upotukseen. Eräästä näistä upotuksista kerrottakoon: Partioidessaan Suomenlahdella tapasi kapteeni Ek pinnalla olevan sukellusveneen, jota vastaan hän ensiksi hyökkäsi konekivääritulella ja sukellusveneen painuttua sukelluksiin vaurioitti sitä syvyyspommeilla. Varhain seuraavana aamuna hän uudelleen lensi paikalle ja tapasi edellämainitun sukellusveneen liikkumattomana pinnalla ryhtyen sitä jälleen tulittamaan konekivääreillä. Sukellusveneen sukellettua hän perättäisillä hyökkäyksillä pommitti sitä syvyyspommeilla, jolloin sukellusveneen keula hetkeksi kohosi pinnalle. Sen jälkeen sukellusvene upposi perä edellä, jättäen pinnalle runsaasti öljyä ja joitakin sirpaleita. Alus kuului vihollisen suurimpiin sukellusvenetyyppeihin. Kapteeni Ek’in lentue on tähän mennessä upottanut muunmuassa 8 ja pahasti vaurioittanut ainakin kahta sukellusvenettä. Nämä suoritukset ovat omalta osaltaan merkittävästi helpottaneet kauppamerenkulkuamme.”