Tulosta tämä sivu

Mannerheim-ristin ritarit

Takaisin listaukseen

Seuraava ritari

Edellinen ritari

IISALO Tauno Veikko Ilmari
168
IISALO Tauno Veikko Ilmari 168

Kapteeni.
Syntyi 23.7.1916 Ähtärissä, kuoli 18.6.1947 lento-onnettomuudessa Vihtavuoressa, haudattu Tampereelle Kalevankankaan hautausmaalle.
Ritari 168, 21.12.1944, kapteeni, lentueenpäällikkö 2./PLeLv 44.
Vanhemmat rautatievirkamies Jaakko Antero Iisalo ja Siiri Aino Törnroos. Puoliso Anna Kyllikki Puurunen k 1989. Lapset Tauno Matti Juhani (1942) harjoittelija k 1959, Pekka Ilmari (1945) lääketieteen lisensiaatti Tampere.

 

Ylioppilas Kuopion lyseo 1940, varusmies ISK 1938–39, ISK reserviupseerikurssi 8 1938–39, kaksimoottorikurssi 1939, KadK kadettikurssi 25 1941 ja 1945, ilmavoimien ohjaajatutkinto 1941, ilmakuvatutkimiskurssi 1942. Kuului Kuopion suojeluskuntaan 1928–38.

Nuorempi upseeri ja toimistoupseeri LLv 46 1939, LLv 46 ja 44 1940–41, yhteysupseeri 1.DE 1945, lentueenpäällikkö ja tiedustelu-upseeri PLeLv 43 1945–47.

Talvisota: nuorempi upseeri, toimistoupseeri ja EsikK päällikkö LLv 44 1939–40, Karjalan kannas. Jatkosota: nuorempi upseeri ja lentueenvarapäällikkö LLv 44 ja LeLv 44 1941–42 ja LeLv 48 1942–43, komennettu Saksaan 1943 (Junkers-hankinta), lentueenpäällikkö ja tiedustelu-upseeri LeLv 44 ja PLeLv 44 1943–44, Suomenlahti, Karjalan kannas, Itä-Karjala ja pohjoisrintama 1941–45.

Reservivänrikki 16.9.1939, reserviluutnantti 20.3.1941, kapteeni 27.8.1944.
MR 2, VR 3 tlk, VR 3 mk, VR 4 mk, Ts mm, Js mm, RUL am.

”Ylipäällikkö on pvm:llä 21.12.44 nimittänyt Vapaudenristin 2. luokan Mannerheim-ristin ritariksi kapteeni Tauno Ilmari Iisalon.

Kapteeni Iisalo on toiminut kaukotoimintalaivueissa lentueen varapäällikkönä ja päällikkönä sodan alusta lähtien ja on hän tähän mennessä ohjaajana suorittanut 124 onnistunutta kaukotiedustelu-, valokuvaus- ja pommituslentoa. Koko etenemisvaiheen aikana toimi kapteeni Iisalo vihollisen kuljetusten, selustayhteyksien, huoltokeskuksien ja lentokenttien menestyksellisenä pommittajana ja taitavana ja luotettavana valokuvaajana ja tiedustelijana. Huolimatta huonoista sääsuhteista, vihollisen ilmatorjunnasta tai hävittäjätoiminnasta, on hän aina henkilökohtaista rohkeutta ja taitoa osoittaen suorittanut hänelle annetut tehtävät kiitosta ansaitsevalla tavalla. Hänen saavutuksistaan mainittakoon: Jo ensimmäisellä pommituslennollaan 4.7.41 tuhosi hän mm. 7 hyökkäysvaunua, junia ym. Ihalan asemalla. 15.8.41 kapteeni Iisalo sai Laatokalla Puutsalon edustalla pommiosuman kahden suurehkon aluksen väliin. 10.9.41 pommitti hän Tokarin asemaa tuloksena kaksi täysosumaa veturitalleihin. 9.10.41 ampui vihollisen hävittäjä kapteeni Iisalon koneen painejärjestelmän rikki niin ettei laskuteline tullut kuin puoliksi ulos. Lisäksi jäi 100 kg:n pommi telineisiin, mutta kaikesta huolimatta suoritti hän erittäin onnistuneen ”mahalaskun” tukikohtaan. 17.9.43 yöllä ja erittäin huonoissa sääsuhteissa pommitti kapteeni Iisalo Lavansaaren lentokenttää. Paluumatkalla hän oli ainoa, joka palasi suoraan tukikohtaansa, mikä on erinomainen todistus hänen taidostaan ja kylmäverisyydestään. 1.7.44 upotti kapteeni Iisalon johtama 3 koneen lentue Viipurinlahdella ison kuljetusaluksen ja sai osumia toiseen, joka jäi palavana paikoilleen. Lisäksi vaurioitettiin useita muita aluksia. 5.–8.7.44 välisenä aikana suoritti kapteeni Iisalo 9 pommituslentoa Äyräpäähän ja Vuosalmen sillanpäähän saavuttaen erittäin hyviä tuloksia vihollisen kalusto-, joukko- ja tykistöryhmitysten joukossa. 4.8.44 pommitti kapteeni Iisalo samoin erittäin ansiokkaasti vihollisryhmityksiä Ilomantsin mottialueella, jolloin useita täysosumia todettiin.”

Seuraava ritari

Edellinen ritari

Takaisin listaukseen


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä