Mannerheim-ristin ritarit
Majuri, toimitusjohtaja.
Syntyi 8.11.1910 Kajaanissa, kuoli 30.7.1991 Kärkölässä, haudattu Iittiin Uudelle hautausmaalle.
Ritari 98, 6.11.1942, kapteeni, lentueenpäällikkö 2./LeLv 30.
Vanhemmat rakennusmestari Jaan Karu ja Katri Sofia Kemppainen. Puoliso Kirsti Irene Mandelin k 1962. Lapset Hannu Akilles (1935) diplomi-insinööri, biokemisti Helsinki, Simo Veikko Juha (1939) opiskelija k 1992.
Ylioppilas Inkeroisten yhteiskoulu 1933, varusmies IlmK 1933–34, IlmK reserviupseerikurssi 3 1933–34, KadK kadettikurssi 18 1934–36, ilmavoimien ohjaaja- ja tähystäjätutkinto 1936, sotilasradiosähköttäjätutkinto 1936, yöhävittäjäkurssi 1944.
Nuorempi upseeri LLv 10 1936–38 ja LLv 26 1938–39, rykmentin adjutantti LeR 2 1939–40 ja LeR 3 1940–41, lentueenpäällikkö LLv 30 1941, huoltopäällikkö LeR 3 1944, varasto- ja korjaamopäällikkö LeR 3 1944–46, laivueenkomentaja LeR 3 1946–48 ja LeR 2 1948–49, evp 24.5.1949.
LeR 3:n kunnianeuvoston jäsen 1941 ja puheenjohtaja 1948.
Talvisota: rykmentin adjutantti LeR 2 1939–40, lentueenpäällikkö LLv 26 1940, Suomenlahti, Karjalan kannas. Jatkosota: lentueenpäällikkö LLv 30 ja LeLv 30 1941–42, yleisesikuntaupseeri LeR 3 1942–43, toimistoupseeri IlmavE 1943, laivueenkomentajan viransijainen LeLv 26 ja HLeLv 26 1943–44, lentueenpäällikkö HLeLv 34 1944, lentueenpäällikkö ja laivueenkomentaja HLeLv 30 1944, johti keväästä 1944 alkaen muodostamaansa ilmavoimien ainutta yöhävittäjälaivuetta, huoltopäällikkö LeR 3 1944, Karjalan kannas, Suomenlahti, haavoittui 16.11.1941 pakkolaskussa Karjalan kannaksella. Saavutti 10 ilmavoittoa, joista 3 talvisodassa.
Toimitusjohtaja Kymen Autolento ja Kymen Lentoliike Karhula 1949–60, Tiilikeskus Oy asiainhoitaja Itä-Suomen alueella 1950–62.
Utin Haukkojen perustajajäsen ja ensimmäinen puheenjohtaja 1936–49, Utin Purjelentokerhon ja Utin Näytelmäkerhon puheenjohtaja 1945–49, Kymin Suunnistajien perustajajäsen, puheenjohtaja 1953–62 ja kunniapuheenjohtaja, Karjalan Lennoston Killan kunniajäsen, Haminan-Vehkalahden Sotaveteraanien jäsen 1968–83, Kärkölän Sotaveteraanien jäsen 1984–91, Lahden Ikikaaderien jäsen 1984–91, Pilvenveikkojen jäsen, Lahden Sotaveteraanipiirin kunnia- ja perinnetoimikunnan jäsen 1990–91. Mannerheim-ristin ritarien säätiön valtuuskunnan jäsen 1954–65.
Reservivänrikki 31.10.1934, vänrikki 16.5.1936, luutnantti 16.5.1938, kapteeni 4.8.1941, majuri 18.7.1944.
MR 2, VR 2 mk, VR 3 tlk, VR 3 mk, VR 4 mk, Ts mm, Js mm, SaksRR 1 ja RR 2.
”Ylipäällikkö on pvm:llä 6.11.42 nimittänyt Vapaudenristin 2. luokan Mannerheim-ristin ritariksi kapteeni Veikko Johannes Karun.
Kapteeni Karu on johtanut erittäin tarmokkaasti ja ansiokkaasti hävittäjälaivuetta. Itse taitavana ja aina taisteluihin valmiina sekä rauhallista harkintaa osoittaen on hän esimerkillään kannustanut alaisensa ohjaajat erinomaisiin tuloksiin. Hänen henkilökohtaisella tilillään on useita ilmavoittoja, jotka hän on suurimmaksi osaksi saanut meririntamalla taistelussa vihollisen lentoveneitä vastaan. Hänen johtamansa partiot ovat menestyksellisesti toimineet erikoisesti vihollisen keveitä merivoimia vastaan upottaen lukuisia aluksia. Kerran hyökkäsi kapteeni Karu partioineen kolmea vihollisen moottoritorpeedovenettä vastaan. Alukset syttyivät vuorotellen tuleen, räjähtivät ja upposivat. Taistelun aikana oli vihollisen ilmatorjuntatuli hyvin kiivasta ja sai kapteeni Karu omaan koneeseensa useita räjähtäviä luodinosumia, mutta jatkoi siitä huolimatta taistelua loppuun saakka. Kapteeni Karun tuhotessa erään toisen kerran rintaman takana toistakymmentä autoa, sai hänen koneensa ilmatorjuntatulesta niin pahoja osumia, että hänen oli tehtävä pakkolasku vihollisen puolelle. Pelastettuaan koneesta kaikki tärkeät paperit ja kartat lähti hän pyrkimään omalle puolelle ja onnistuikin siinä kahakoituaan kiivaasti vihollisen kanssa. Kapteeni Karu on suorittanut kaikkiaan 146 sotalentoa ja on hänen johtamansa osasto upottanut 22 vihollisalusta sekä ampunut alas lukuisia viholliskoneita.”